Wednesday, November 12, 2008

Telecommunication Issue #1

APABILA MAHFUZ OMAR BERBICARA TENTANG HSBB

Dalam Harakah bertarikh Rabu 12 November 2008, MP Pokok Sena mempertikaikan pemberian kontrak bernilai RM11B project HSBB kepada TM dan alasan yang diberikan adalah pemberian tersebut adalah tinggi dan boleh dijimatkan kepada RM5B dengan menggunakan teknologi 'Digital Power Line' (DPL) iaitu menggunakan cable power TNB yang ada. Pandangan tersebut memang ada kekuatannya tetapi adalah lebih baik jika kita lebih memahami apa itu DPL. Ini bukan kontrak tetapi Public Partnership (Joint Investment).
++++++++++++++++++++++++++++++++++++

KUALA LUMPUR, 12 Nov (Hrkh) - Kos perbelanjaan Projek 'High Speed Broadband' yang dijalankan Telekom Malaysia lebih mahal iaitu melebihi RM11 bilion, sedangkan terdapat kaedah lain yang jauh lebih murah dari itu. Mahfuz Omar (PAS-Pokok Sena) berkata terdapat kaedah yang lebih murah iaitu tidak sampai RM5 bilion, iaitu 'Digital Power Line' (DPL) yang boleh dimanfaatkan kerajaan di saat krisis kewangan melanda. Dalam masa yang sama, tambah beliau kerajaan boleh terus memberi peluang perniagaan kepada TNB agar mereka boleh menyewa kepada mana-mana syarikat komunikasi yang menggunakan DPL ini.

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
- Digital Powerline (DPL) technology provides the transmission of data to users over the same lines that bring electric power to homes and businesses. Using the Internet's TCP/IP protocol, companies using DPL across the mains electricity grid plan to deliver data at speeds up to 100 Mbps (for download). DPL would allow a user to get Web pages and other Internet information over power lines with a 24-hour continuous connection (since your power lines are always connected). This would free your telephone for voice use. In addition, since many home appliances are attached to the power system, they could easily be addressed as Internet devices when plugged in. http://www.powerlinecommunications.net/
Bagi aku HSBB dan DPL ini adalah sesuatu yang tidak sama jika kita melihat dari segi perkhidmatan memang benar mereka berdua memberi perkhidmatan Internet tetapi jika dari segi kelajuan adalah berbeza. DPL kelajuan adalah up to 100 Mb/s tetapi HSBB kelajuan boleh mencapai kepada 1Gb/s dan kita berkata tentang Mb/s dan juga Gb/s adalah kelajuan yang tidak sama. Contain yang ada dalam HSBB adalah tidak sama dengan contain yang akan diberikan kepada DPL (mungkin hanya terhad kepada internet access sahaja).
Project ini akan memberikan satu lagi peluang/menjana pendapatan kepada Syarikat yang satu - satunya memberikan peluang pekerjaan kepada hampir 80% Bumiputera.
TM set to increase backbone internet capacity
Telekom Malaysia (TM) has revealed plans to increase its broadband infrastructure capacity by 30% to 130Gbps in 2009, citing a rise in demand for online services as the main driving factor. Malaysian news source The Star Online also reports that the telco plans to increase its bandwidth to 100Gbps by the end of 2008, up from the 90Gbps it presently offers. Rozaimy Rahman, COO of TM Global, a subsidiary of TM, noted that rising demand has been driven by an increase in the number of voice calls, the growing number of home offices and the rise of high definition TV content.

No comments: